Stöd för lärande: Texten i meddelandet för år 2022 och databastabeller har korrigerats

Korrigeringsdatum:

Offentliggörandet: stöd för lärande 2022, 17.8.2023

Korrigerad databastabell, kod och namn

Beskrivning av korrigeringen

Elever i förberedande undervisning före den grundläggande utbildningen har felaktigt ingått i populationen år 2022. Populationen korrigerades att gälla bara elever inom förskoleundervisning och grundläggande utbildning. Korrigeringen inverkade på flera databastabeller och på meddelandet för år 2022.

I uppgifterna om stöd för lärande som publicerades i augusti 2023 uppgavs antalet elever som fick intensifierat stöd vara 79 177, medan det rätta antalet är 79 019. På samma gång publicerades antalet elever som fick särskilt stöd. Det publicerade antalet var 55 544, medan det rätta antalet är 55 542. Antalet elever uppgavs vara 571 460, det korrigerade antalet är 563 135. Dessutom har det gjorts korrigeringar i uppgifterna om platsen för undervisningen på Åland. Korrigeringarna gäller tabellerna 137r och 13p8.

Uppgifter om ställe där undervisningen anordnats på Åland år 2022 har korrigerats. Tidigare publicerade siffror om Åland var: undervisningen i sin helhet i specialgrupper eller klassen, totalt 54, av undervisningen 1–19 % i grupper inom den allmänna undervisningen, totalt 46, av undervisningen 20–49 % i grupper inom den allmänna undervisningen, totalt 34, av undervisningen 50–79 % i grupper inom den allmänna undervisningen, totalt 380 och av undervisningen 80–100 % i grupper inom den allmänna undervisningen, totalt 233. Antalet elever som fått särskilt stöd är korrekt, men uppgifterna om undervisningsgrupper är felaktiga och för stora.

Meddelandet Stöd för lärande 2022 har korrigerats enligt följande:

Ingressens text: Enligt Statistikcentralens uppgifter fick allt fler grundskoleelever stöd för lärande år 2022. Totalt 79 200 fick intensifierat stöd, dvs. 13,9 procent av eleverna i grundskolan, medan 55 500 elever, dvs. 9,7 procent, fick särskilt stöd. Andelen elever som fick intensifierat och särskilt stöd ökade med 0,7 procentenheter från året innan.

Korrigerad till: Enligt Statistikcentralens uppgifter fick allt fler grundskoleelever stöd för lärande år 2022. Totalt 79 000 fick intensifierat stöd, dvs. 14,0 procent av eleverna i grundskolan, medan 55 500 elever, dvs. 9,9 procent, fick särskilt stöd. Andelen elever som fick intensifierat och särskilt stöd ökade med 1,0 procentenheter från året innan.