I grundskolan fick var fjärde elev intensifierat eller särskilt stöd år 2023
Meddelande anknyter till ämnesområdena:Utbildning och forskning
meddelande | Stöd för lärande 2023Korrigering
Databastabeller och meddelandet för år 2022 inom statistiken stöd för lärande har korrigerats.
Läs mer om korrigeringenEnligt Statistikcentralens uppgifter fick allt fler grundskoleelever stöd för lärande år 2023. Totalt 84 300 fick intensifierat stöd, dvs. 15,0 procent av eleverna i grundskolan, medan 59 100 elever, dvs. 10,5 procent, fick särskilt stöd. Andelen elever som fick intensifierat och särskilt stöd ökade med 1,7 procentenheter från året innan.
Läser in innehåll
Viktiga punkter
- Av de elever som fick intensifierat stöd var 61 % pojkar och 39 % flickor. Av dem som fick särskilt stöd var 69 % pojkar och 31 % flickor. Av grundskoleeleverna var 51 % pojkar och 49 % flickor år 2023.
- Av de elever i årskurserna 1–6 som fick särskilt stöd hade 32 % undervisning i sin helhet i en specialgrupp eller specialklass, i årskurserna 7–9 var motsvarande andel 29 % år 2023.
- I landskapen varierar de sammanlagda andelarna av intensifierat och särskilt stöd från 21 % till 33 %.
- I förskoleundervisning som ges i samband med småbarnspedagogik fick 14 % av eleverna intensifierat eller särskilt stöd. Av dem var 71 % pojkar och 29 % flickor.
- Inom yrkesinriktad grundexamensutbildning fick 16 % av de studerande särskilt stöd.
Databastabeller
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Uppdaterade databastabeller
137b
Använda klassificeringar:
- Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Region
- Läroanstaltstyp
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Årskurser
- Kön
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Elevens stöd omfattar
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Region
- Läroanstaltstyp
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
147s
Använda klassificeringar:
- Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Elevens stöd omfattar
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Kommande publikationer
Läser in innehåll
Dokumentation
Beskrivning av statistikproduktionen, metoder och kvalitet.
Gå till dokumentationen för statistikenInstruktion för hänvisning
Stöd för lärande [webbpublikation].
Referensperiod: 2023. ISSN=2954-0666. Helsingfors: Statistikcentralen [Hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt:
Statistikexperter
Förfrågningar i första hand
E-post
koulutustilastot@stat.fiHeli Hiltunen
överaktuarie
029 551 3314
Ansvarig avdelningschef
Hannele Orjala
ansvarig avdelnigschef
029 551 3582