Massmediemarknaden återgick år 2021 till nivån före pandemin

Meddelande anknyter till ämnesområdena:Kultur, massmedier och tidsanvändningDigitalisering
meddelande | Massmediestatistik 2021

Värdet av massmediemarknaden uppgick till omkring 3,8 miljarder euro år 2021. Marknadens värde ökade med 4,9 procent jämfört med året innan, dvs. med 178 miljoner euro. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens statistik över massmedier och kultur.

Viktiga punkter

  • Värdet av massmediemarknaden uppgick till omkring 3,8 miljarder euro år 2021.
  • Värdet av massmediemarknaden återgick till nivån före coronapandemin.
  • Förlagsbranschen som helhet (inkl. tidningar, böcker, elektroniska publikationer) ökade från året innan, men nådde inte upp till nivån före pandemin.
  • Tv, radio, webbreklam och influerarmarknadsföring ökade från året innan.
  • Den fortsatt livliga försäljningen av ljudinspelningar var en ljusglimt på inspelningsmarknaden (inkl. ljudinspelningar, videoinspelningar, biografer).

Databastabeller

Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.

Uppdaterade databastabeller
Använda klassificeringar:
  • Massmedie
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:

Kommande publikationer

Dokumentation

Beskrivning av statistikproduktionen, metoder och kvalitet.

Gå till dokumentationen för statistiken

Instruktion för hänvisning

Massmediestatistik [webbpublikation].
Referensperiod: 2021. ISSN=2323-6337. Helsingfors: Statistikcentralen [Hänvisat: 16.10.2024].
Åtkomstsätt:

Statistikexperter

Förfrågningar i första hand

Kaisa Saarenmaa
överaktuarie
029 551 3517

Ansvarig avdelningschef

Hannele Orjala
ansvarig avdelnigschef
029 551 3582