Massmediemarknaden ökade med 3 procent år 2022

Meddelande anknyter till ämnesområdena:Kultur, massmedier och tidsanvändningDigitalisering
meddelande | Massmediestatistik 2022

Enligt Statistikcentralen uppgick värdet av massmediemarknaden till omkring 3,9 miljarder euro år 2022. Massmediemarknadens värde ökade med 3,3 procent jämfört med året innan, dvs. med 124 miljoner euro.

Viktiga punkter

  • Förlagsbranschen som helhet (tidningar, tidskrifter och böcker, inkl. elektroniska publikationer) minskade från året innan.
  • Tv, radio, webbreklam, influencermarknadsföring och försäljning av ljudinspelningar ökade klart från året innan.
  • Biografernas verksamhet blev livligare efter svåra coronaår.

Databastabeller

Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.

Uppdaterade databastabeller
Använda klassificeringar:
  • Massmedie
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:

Kommande publikationer

Dokumentation

Beskrivning av statistikproduktionen, metoder och kvalitet.

Gå till dokumentationen för statistiken

Instruktion för hänvisning

Massmediestatistik [webbpublikation].
Referensperiod: 2022. ISSN=2323-6337. Helsingfors: Statistikcentralen [Hänvisat: 25.12.2024].
Åtkomstsätt:

Statistikexperter

Förfrågningar i första hand

Kaisa Saarenmaa
överaktuarie
029 551 3517

Ansvarig avdelningschef

Hannele Orjala
ansvarig avdelnigschef
029 551 3582