Massmediestatistik: Statistiken har lagts ner

Ändringsdatum:

Information om nedläggningen

Produktionen av massmediestatistiken har upphört 31.12.2024. Beslutet om att lägga ner statistikgrenen hänför sig till statsförvaltningens besparingar, som innebär att Statistikcentralens budget krymper (jfr nyheten 14.11.2024).

På grund av beslutet om nedläggning har datainsamlingen gällande utvecklingen av massmediemarknaden upphört. För att framställa massmediestatistiken har man samlat in uppgifter om utvecklingen av medielandskapet från flera datakällor (bl.a. Kantar Media Finland, Nyhetsmediernas förbund, Aikakausmedia, Lehtipiste, Bokhandelsförbundet, Finlands Förlagsförening, Finnpanel, FiCom, Traficom, Yle, Radiomedia, IFPI Finland ry, Music Finland, Finlands filmstiftelse, Finlands Filmkammare ry, Europeiska audiovisuella observatoriet, IAB Finland, företag i mediebranschen). Ett varmt tack till uppgiftslämnarna för gott samarbete!

Vissa statistikuppgifter om medieanvändning och mediekonsumtion ingår även i fortsättningen i Statistikcentralens övriga statistik (bl.a. tidsanvändning, befolkningens användning av informations- och kommunikationsteknik, hushållens konsumtion). Mera information ger experterna inom statistiken över tidsanvändning och statistiken över befolkningens användning av informations- och kommunikationsteknik.

I det sista offentliggörandet av massmediestatistiken och i uppdateringen för massmediestatistikens tabelltjänst 28.11.2024 har man publicerat statistikuppgifter för år 2023.


Mera information

Kaisa Saarenmaa
överaktuarie
029 551 3517
Juha Haaramo
överaktuarie
029 551 3666
Riitta Hanifi
forskare
029 551 2946