Massmediemarknaden växte svagt 2023

Meddelande anknyter till ämnesområdena:Kultur, massmedier och tidsanvändningDigitalisering
meddelande | Massmediestatistik 2023

Enligt Statistikcentralen var massmediemarknadens värde närmare fyra miljarder euro 2023. Värdet steg med 1,7 procent jämfört med 2022.

Viktiga punkter

  • Totalt sett minskade förlagsbranschen (tidningar, tidskrifter, böcker) jämfört med 2022. Statistiken omfattar e-publikationer.
  • Tillväxten på televisionsmarknaden kan framför allt förklaras med att betaltelevisionsmarknaden och priserna har stigit.
  • Biografernas verksamhet, influencermarknadsföringen och försäljningen av inspelningar ökade också betydligt jämfört med 2022.
  • Siffran om försäljningen av videoinspelningar 2023 är ett grovt estimat som massmediestatistiken har tagit fram, eftersom det för tillfället inte finns noggrannare data tillgängliga.

Databastabeller

Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.

Uppdaterade databastabeller
Använda klassificeringar:
  • Massmedie
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:

Kommande publikationer

Dokumentation

Beskrivning av statistikproduktionen, metoder och kvalitet.

Gå till dokumentationen för statistiken

Instruktion för hänvisning

Massmediestatistik [webbpublikation].
Referensperiod: 2023. ISSN=2323-6337. Helsingfors: Statistikcentralen [Hänvisat: 25.12.2024].
Åtkomstsätt:

Statistikexperter

Förfrågningar i första hand

Kaisa Saarenmaa
överaktuarie
029 551 3517

Ansvarig avdelningschef

Hannele Orjala
ansvarig avdelnigschef
029 551 3582