Publicerad: 5.6.2020
Var femte grundskoleelev fick intensifierat eller särskilt stöd
I grundskolan fick 20,1 procent av eleverna intensifierat eller särskilt stöd hösten 2019. Totalt 65 200 fick intensifierat stöd, dvs. 11,6 procent av eleverna i grundskolan och 48 200 elever, dvs. 8,5 procent, fick särskilt stöd. Andelen elever som fick intensifierat stöd ökade med 0,9 procentenheter från året innan och andelen elever som fick särskilt stöd med 0,4 procentenheter. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens utbildningsstatistik.
Andelen grundskolelever som fått intensifierat eller särskilt stöd av alla grundskolelever 1995–2019, % 1)
1) De grundskoleelever som tagits in i eller överförts till specialundervisning före år 2011 har jämställts med elever som får särskilt stöd.
Stödet för inlärning och skolgång består av tre nivåer, dvs. allmänt, intensifierat och särskilt stöd. På en och samma gång kan eleven få stöd på bara en av dessa nivåer. Statistiken över specialundervisning i grundskolan innehåller framför allt uppgifter om intensifierat och särskilt stöd. Statistiken innehåller dessutom uppgifter om specialundervisning på deltid som arrangerats som allmänt stöd.
De databastabeller som hör till statistiken över specialundervisning och den som hör till statistiken över för- och grundskoleundervisning möjliggör granskning av antalet elever som fått stöd t.ex. efter region och stället där undervisningen anordnats. Uppgifter om specialundervisning inom yrkesutbildning finns i slutet av textavsnittet till detta offentliggörande samt i tabellbilaga 10.
Källa: Utbildning. Statistikcentralen
Förfrågningar: Heli Hiltunen 029 551 3314, koulutustilastot@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jari Tarkoma
Publikationen i pdf-format (255,5 kB)
- Tabeller
-
Tabeller i databaser
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Tabellbilagor
- Tabellbilaga 1. Grundskolelever som fått intensifierat eller särskilt stöd 2019 (5.6.2020)
- Tabellbilaga 2. Specialundervisning på deltid, stödundervisning samt biträdes- och/eller tolkningstjänster som erhållits av grundskolelever med intensifierat eller särskilt stöd 2019 1) (5.6.2020)
- Tabellbilaga 3. Grundskolelever som fått intensifierat stöd 2011 - 2019 (5.6.2020)
- Tabellbilaga 4. Grundskolelever som fått särskilt stöd efter läropliktens längd 2019 (5.6.2020)
- Tabellbilaga 5. Grundskolelever som fått särskilt stöd efter plats för genomförande av undervisning 2019 (5.6.2020)
- Tabellbilaga 6. Elever med särskilt stöd i grundskolans årskurser 1 - 9 och inom tilläggsundervisning efter lärokurser i läroämnen 2019 (5.6.2020)
- Tabellbilaga 7. Grundskolelever som fått särskilt stöd 1995 - 2019 1) (5.6.2020)
- Tabellbilaga 8. Grundskolelever som fått specialundervisning på deltid från läsåret 2001 - 2002 till läsåret 2018 - 2019 (5.6.2020)
- Tabellbilaga 9. Grundskolelever som fått intensifierat eller särskilt stöd efter landskap 2019 (5.6.2020)
- Tabellbilaga 10. Specialstuderande i yrkesutbildning efter plats för genomförande av undervisning 2004 - 2018 (5.6.2020)
Uppdaterad 05.06.2020
Finlands officiella statistik (FOS):
Stöd för lärande [e-publikation].
ISSN=1799-1609. 2019. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/erop/2019/erop_2019_2020-06-05_tie_001_sv.html